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Sinn und Unsinn von Social-Media-Guidelines | Twitters Musk-Saga geht weiter | TikTok bei US-Teens populärer als Snapchat

Twitter und die Times: Sinn und Unsinn von Social-Media-Guidelines

Was ist

Die New York Times hat ihre Social-Media-Guidelines für Twitter überarbeitet und teils verschärft. Diese Richtlinien sollen allen Angestellten und freien Mitarbeiterïnnen der Times helfen, die Plattform so zu nutzen, dass es weder dem Verlag noch ihrer Arbeit schadet.

Warum wir das Thema behandeln

Für uns persönlich ist dieser Leitfaden spannend, da wir selbst Journalisten sind und unsere eigene Social-Media-Präsenz immer wieder hinterfragen. Das trifft allerdings nur auf einen Teil der Abonnentïnnen unseres Briefing zu. Außerdem lässt sich die Situation in den USA nur eingeschränkt mit der in Deutschland vergleichen. Zum einen spielt Twitter dort eine viel größere Rolle, zum anderen unterscheidet sich das dortige Verständnis von journalistischer Neutralität und Objektivität stark von unserem.

Aus diesen Gründen gehen wir nicht auf jedes Detail ein und belassen es vorerst bei einem groben Überblick. Wir wissen aber aus unseren Seminaren, die wir an Universitäten und Journalistenschulen geben, dass dieses Thema in unserer Branche viele Menschen interessiert. Deshalb laden wir dich ein, darüber hier in unserem Briefing mehr zu erfahren und mit uns in unserer virtuellen Redaktion – unserem Slack-Channel – zu diskutieren. Wir können uns auch gut vorstellen, darüber in einem Zoom-Call zu sprechen oder dem Thema eine unserer monatlichen Lectures zu widmen.

Was die Times ändert

First, maintaining a presence on Twitter and other social media is now purely optional for Times journalists. In fact, after speaking to dozens of you, it is clear to us that there are many reasons you might want to step away, and we’ll support anyone who decides to do so. If you do choose to stay on, we encourage you to meaningfully reduce how much time you’re spending on the platform, tweeting or scrolling, in relation to other parts of your job.

Second, we’re announcing a major new initiative to support journalists who experience online threats or harassment. We take these attacks extremely seriously, and we know just how much this abuse affects our colleagues’ well-being, sense of safety and ability to do their jobs. We have a dedicated team to support Times journalists, and we’re rolling out new training and tools to help prevent and respond to online abuse. This is an industry-wide scourge, but we are determined to take action.

Third, I want to emphasize that your work on social media needs to reflect the values of The Times and be consistent with our editorial standards, social media guidelines and behavioral norms. In particular, tweets or subtweets that attack, criticize or undermine the work of your colleagues are not allowed. Doing so undercuts the reputation of The Times as well as our efforts to foster a culture of inclusion and trust.

Warum die Times die Guidelines verschärft

I think if you take a look at some journalists at The New York Times and elsewhere — how often they tweet, what they tweet, the importance of what they tweet, how much time they spend on it — you’ve got to ask yourself: If your role is to find out important facts and tell them to the world, is that the way you want to spend your day?

It eats up too much time. I mean, there are journalists, at The New York Times and elsewhere, who tweet many, many, many, many, many times a day. Some people tweet about the minutiae of their lives. To me, that’s time not spent actually reporting.

But we do want Times journalists to take a measured approach to engagement on the platform and use their best judgment about how much time they’re spending there in relation to the time that they’re spending on other parts of your job.

Some colleagues believe that we rely too much on Twitter as a reporting or feedback tool and that we focus too much on how people on Twitter might react to our journalism. Others have been subjected to intensely personal attacks or harassment on the platform. There is also growing concern about improper tweets that damage our journalistic reputation.

I’m not going to get into the specifics of any case. (…) I do think that errant tweets can significantly hurt the institution’s reputation. And I think they can also hurt a reporter’s reputation. And I think that there have certainly been instances, in The New York Times and elsewhere, where people got into fights or tweeted unfortunate things that hurt the institution, and that hurt them. One of our goals is to make that happen less frequently.

In recent years, we have seen more instances of Times journalists using Twitter to criticize the work of their colleagues, rather than addressing concerns directly or through internal channels.

Masthead editors, department heads and our Standards department will pay close attention to how all Times journalists use social media to ensure it is in line with our social media guidelines.

It’s pretty frequent. It’s pretty frequent. It’s pretty frequent. I don’t mean it’s like — we’re not running around like cops, looking for errant tweets. But there are enough instances like that.

Be smart


Kein Verwaltungsrat, mehr Shitposts: Das nächste Kapitel im Musk-Twitter-Drama

Was war

Wir haben vergangene Woche mehr als 17.000 Zeichen über den Troll Elon Musk geschrieben, der dummerweise gleichzeitig der reichste Mensch der Welt und neuerdings auch der größte Twitter-Aktionär ist. Damals hofften wir, das Thema sei fürs Erste erledigt.

Falsch gedacht. Es ist Elon Musk, das Drama geht weiter. Natürlich. Aber keine Sorge, diesmal fassen wir uns kurz. Für die komplette Vorgeschichte verweisen wir auf Briefing #789. Vermutlich passiert über Ostern eh wieder irgendwas Verrücktes, und wir müssen noch mal über Musk schreiben.

Was ist

Die reine Nachricht ist kurz: Musk will doch kein Teil des Verwaltungsrats werden. Am Wochenende hätte er offiziell in das Gremium berufen werden sollen, doch "Elon teilte noch am selben Morgen mit, dass er dem Verwaltungsrat nicht mehr beitreten wird", schrieb Twitter-Chef Parag Agrawal am Montag.

Was dahintersteckt

We announced on Tuesday that Elon would be appointed to the Board contingent on a background check and formal acceptance. Elon’s appointment to the board was to become officially effective 4/9, but Elon shared that same morning that he will no longer be joining the board.

I believe this is for the best. We have and will always value input from our shareholders whether they are on our Board or not. Elon is our biggest shareholder and we will remain open to his input. There will be distractions ahead, but our goals and priorities remain unchanged.

The funniest and least credible suggestion in Agrawal’s tweet is that Musk did not take the board seat because he refused to submit to a background check. It is incredible because of all the Musk-related material that exists already in the foreground: smoking weed on Joe Rogan’s podcast, mocking the use of alternative pronouns, having a secret baby with Grimes, the fact that Tesla is now the subject of the largest racial discrimination lawsuit ever brought by California. A background check was going to turn up … what, exactly? That he knocked over a 7-11?

That means Musk would have to justify his vision for Twitter in terms of shareholder value. It couldn’t just be “free speech is good for society,” but rather “free speech is good for our bottom line.”

Was das für Twitter bedeutet

The whiplash is overwhelming, employees said. The vibe among workers at Twitter is “super stressed,” with employees “working together to help each other get through the week,” some said, asking not to be named discussing internal company details.

Finally, there is a world where Musk maintains the size of his Twitter position but continuously tweets edgelord content about how bad Twitter is, along with memes about how everyone should tweet 69 times on 4/20, or whatever. This strikes me as the likeliest near-term outcome, as it lets Musk achieve his main objective with a Twitter stake (having fun) while avoiding further entanglements with the SEC.


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Verlosung: Social Media für Behörden

Watchblog-Leserïnnen Christiane Germann und Wolfgang Ainetter haben das erste Fachbuch zum Thema Social Media für Behörden veröffentlicht. Auf 423 Seiten gibt es geballtes Wissen für Social-Media-Teams von Städten, Landkreisen und Ministerien, aber auch Unis und Bibliotheken. Twitter und TikTok sind schließlich das neue Amtsdeutsch. Die Autoren zeigen anhand von 200 guten und schlechten Beispielen, wie Ämter Social Media machen sollten – und wie nicht. Schwerpunktthemen des Nachschlagewerks sind:

Wir verlosen drei Exemplare! Wer an der Verlosung teilnehmen möchte, haut bei Twitter, Instagram oder LinkedIn eine Empfehlung für unseren Newsletter raus. Pics (per E-Mail) or it didnt happen. Viel Erfolg!


Header-Foto von Jezael Melgoza